lørdag 27. oktober 2012

Julekort steg for steg...

Tutorials på fargelegging med Promarker:
 
 
OBS: Tilbud på www.unikhobby.no
 
Jeg begynner alltid med huden på motivet og til det
bruker jeg: Ivory, Blush og Dusky Pink
 
Jeg fukter hele ansiktet først med IVORY, grunnen
til det er at fargene blander seg lettere jo fuktigere det er,
så da blir de mørkere fargene lettere å blande.
 
Deretter legger jeg BLUSH rundt i kanten og ekstra
i kinnene og til slutt legger jeg DUSKY PINK på
samme område, men litt smalere slik at du ser en
kant mellom BLUSH og DUSKY PINK.
Nå skal vi ha det til å blande seg sammen
og da bruker jeg BLUSH til å jevne DUSKY PINK med.
Jeg jobber i skjøten med små sirkelbevegelser,
men går ikke helt inn på all som er fargelagt med DUSKY PINK enda.
Deretter gjør jeg det samme med IVORY og jobber med
små sirkel bevegelser i skjøten mellom IVORY og BLUSH.
Denne prosessen gjentar jeg nå, men nå fra mørkeste
farge til lyseste... jeg legger DUSKY PINK ytterst og
jevner den med BLUSH og avslutter med IVORY.


Jeg maler kinnene med PASTEL PINK
(du kan også bruke andre rosa farger som feks. Pale Pink).
Liker du litt markert uttrykk, som mange gjør på
Magnolia motivene, så kan du avslutte ansiktet her.
Hvis du ikke vil ha det så markert så kan du
jobbe rundt den rosa sirkelen med BLUSH
Deretter så kan du gjenta forrige prosess med DUSKY PINK ytterst,
deretter BLUSH og så avslutter du med å jevne det med IVORY
...alt sammen oppå det rosa og rundt, som om bollekinnene ikke var der.



Neste steg er håret: SATIN, TAN og CINNAMON, siden det ikke
er så mye hår på dette motivet så holder det med disse 3 fargene,
men hvis det hadde vært ett av de motivene med mye hår, så hadde
jeg tatt med enda en mørkere brun farge for å få så mye spill i håret som mulig.

Jeg gjør som med ansiktet og fukter hele håret SATIN,
deretter de mørkere fargene "tripp, trapp" etter hverandre.
og deretter andre veien og jevner skjøtene.
Jeg går over igjen med mørkeste først og ender med den lyseste.
Vær obs på at de mørke fargene alltid må vike for de lysere,
de virker som en blender på de mørkere farger,
så hvis du får bleket håret for mye med den lyseste fargen
så er det bare å legge på litt mer av den mørke og da jevne
den forsiktig igjen og husk at jo fuktigere det blir jo bedre
jevner det seg, så hvis du har tatt flere strøk så
kan det godt hende at du ikke trenger å gå helt inn på det
mørkeste med den lysere fargen på de siste strøkene.


I siste runde på håret kan man også gjerne prikker den lyseste
forsiktigt i skjøten så man ikke får gnikket den mørke for mye ut.
Så var det jakken og lua, disse fargelegger jeg med
TEA GREEN og GREY GREEN + BLENDER på kanten.
Jeg legger skyggen litt ujevnt på, slik at det blir litt mer bevegelse i klærne.
Jeg jobber som med de første stegene lag på lag
fra lyst til mørkt og fra mørkt til lyst.





Til slutt er jakken så fuktig at det går ann å jobbe i små områder
uten at det blir markerte skjolder og nå sitter jeg med begge fargene
i hånden og legger mer av den mørke fargen på små områder
og så jevner jeg veldig, veldig forsiktig med den lysere,
men med MEGET lett hånd slik at det kommer lite veske
fra tusjen om gangen og så gnikker jeg ikke i sirkler,
men jobber forsiktig med å dra den lyse i stripe bevegelser fra det
mørke og inn mot det lysere feltet, helt til jeg er førnøyd.


Og så er det luen og kantene på jakken,
her er det samme prosess, men jeg bruker BLENDER
som den lyseste fargen på kanten av lua og jakken.
Fukt kanten godt med blenderen til å begynne med,
og jobb i lette sirkelbevegelser når du skal jevne ut
TEA GREEN med blenderen etterpå....
vær obs på at blenderen "blør" mye mer enn fargene,
så på små områder så får man være litt forsiktig ut mot strekene.
Jeg avslutter med å legge TEA GREEN i et tynt lag
over hele det lyse feltet, for nå er det så mye blender der,
at den ikke vil gjennomfarge det og det vil derfor fortsatt
være en mørkere skygge innerst i kanten....ta gjerne litt
TEA GREEN og GREY GREEN i hårstrikken, men her prikker
du bare fargen på siden feltet er så lite og den lille kanten mellom
jakken og votten farger jeg bare jevn mørk med GREY GREEN.
På buksene bruker jeg BLENDER, SATIN og TAN.
Først fukter jeg hele buksen med BLENDER,
så legger jeg på SATIN og deretter TAN ytterst i skyggen.

Så jobber jeg ut TAN med SATIN i sirkelbevegelser
så motivet blir godt fuktig og alle skjøtene blir duset helt ned
og deretter bruker jeg blenderen i overgangen mellom SATIN
og det lyseste område.Vær lett på hånden, skjøtene skal ikke
jevnes ut med makt, for da river du opp fiberne i papiret,
jobb lett på hånden lag på lag. Fortsett på samme måte som på jakken,
helt til du er fornøyd.



SATIN er så mye lysere enn TAN så på de siste strøkene
bør du ikke gå så langt inn på TAN med SATIN,
men stryk SATIN forsiktig over skjøtene.

Avslutt med å gå forsiktigt over blenderen med SATIN
slik at det ikke blir helt hvitt på det lyseste.
Så er det vottene i samme farge...
Lua til snømannen...
Skaftet på kosten: BLENDER og SATIN
"hovedet" på kosten: BUTTERCUP og TAN

Legg på BUTTERCUP som den lyseste fargen og deretter TAN

Etter ca 2 strøk med BUTTERCUP og TAN,
så legger jeg SATIN over det hele for å dempe ned den
gule fargen, deretter tar jeg ett par runder med TAN og SATIN.
Så er det snømannen til slutt, jeg bruker mye BLENDER
her som den lyseste fargen. Ikke ta hele snømannen på en gang,
men del jobben opp i 3 da vi skal bruke mye blender og da
er det greit å ikke jobbe på for store områder om gangen.
Fukt først hele hodet til snømannen godt og legg deretter
COOL GREY 1 i kantene og gå over med BLENDER...
du trenger ikke ta COOL GREY 1 på mer enn enn gang
men jobb det godt ut med BLENDEREN.

Fukt kinnene ekstra med BLENDER og så litt ALMOND
Hvis du har vært så uheldig å fått litt brunt fra jenta
sin vott ut på snømannen så gnikker du først litt med
BLENDEREN oppå det og deretter så legger du skygge med
COOL GREY 1 som gjør at det ikke vil synes.

Skoene er fargelagt med COOL GREY 1-4


Nesen til snømannen er fargelagt med
SAFFRON, APRICOT og TAN
Her må du bare duppe skyggene på.
Knappene er fargelagt med COOL GREY 1, 2 og 4
Skyggen under motivet er fargelagt med COOL GREY 1 og 2

Nå skal kortet monteres, begynn med å sette dobbeltsidig tape
hele veien rundt på den store hvite sirklen og plasser de halve
snøkrystallene hele veien rundt...for å få de til å passe må du
la de overlappe der hvor jeg har vist på bildet under her:

Lag prikker rundt på sirklen med motivet
og på den runde sirklen som skal på baksiden.
Svert alle kantene med Distress Ink Pumice Stone.
Sett de runde mønsterarkene på den runde hvite med snøkrystallene:
legg sirklen slik at snøkrystallene på mønsterarket blir beine.
Bruk gjerne linjal når du bretter sirklen.
Monter lommen oppå med dobbeltsidig tape i kanten.
Klipp ut den "håndlaget av", svert kanten med Distress Ink
og monter den oppå en snøkrystall og lim det hele fast.
Svert kantene på de små tagsene,
legg de oppå hverandre og sett på dobbeltsidig tape
Fest de på baksiden av motivet:
Snu det hele rundt og sett på den runde sirklen med teksten,
dette blir da baksiden som man også kan bruke til å skrive en
personlig hilsen på :)
Sett to av halvperlene som vist på bildet under:
Og så en halvperle på fremsiden:
Fest den halve sirklen med en gluedots
Fest en gluedots oppå til ostekluten:
Legg to lag med osteklut oppå gluedotsen:
Svert kantene på de smådelene med Distress Ink:
Ta en pensel og legg et lag med GlimmerGlam på snøkrystallene,
men husk å ryste den godt først slik at du får med glitteret :
Så er det bare å feste resten av smådelene med gluedots:


Material liste:
Magnolia Stempel, Snowy Hug
Kort & Godt tekststempel
Marianne Dies, Snøkrystall
Pion Design Mønsterpapir
Metall snøfnugg
Tattered Angels Glimmer Glam, Pixie Dust
Distress Ink Pumice Stone
LePlume Dark Brown
Spellbinders dies Gran Calibur
(alle størrelsene uten om de to største
passer i Cuttlebug og Sizzix maskinen)
Spellbinders Circle
Spellbinders Tags
Jeg stempler med Memento stempelpute
Letraset 270g når jeg skal fargelegge med Promarker.

Håper du har hatt det kjekt.
Hilsen Malene


2 kommentarer:

  1. Hei.
    Så flott tutorial, tusen takk. Veldig detaljert så til og med jeg skal få det til Jeg har nettopp fått masse Promarkere, så nå er det bare å trene.. Så blir det kanskje noen julekort med fargelagte motiver her i år :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her blir det nok mye fint til jul:)

      Slett

Så koselig at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! Det setter jeg utrolig stor pris på ♥

Klem Malene